Tuesday, October 25, 2011

h.o.l.i.d.a.y : Medan - Parapat - Berastagi, Indonesia [Day 2]

Horas!!

Semalaman tidor agak NYENYAK jugak laa.. mungkin disebabkan keletihan yang agak AWESOME pada hari pertama.. siap termimpi Oki Setiana lagik.. hehe.. cambiasa jam 5.00am alarm hendphone buat bising.. tersedar dari lena.. di mulakan dengan mandi, solat subuh dan packing barang.. baru aku kejutkan member aku bangun tidor.. biaser la.. aku memang suker kejutkan orang bangun tidor [angkat tangan kebahu.. mata pandang atas] =P.. lagi-lagi jenis yang LIAT nak bangun memang rasa macam nak PIJAK jekk.. haha..

Jam 6.30am kami ready untuk breakfast di bawah.. hotel sediakan nasik goreng.. sangat elok lah tu pagi-pagi makan nasi.. kami perlukan TENAGA untuk menempuhi 6 jam perjalanan misi seterusnya.. bergegas chek-out jam 7.00am.. kami mulakan dengan said bubye kat akak receptionist.. akak tu dah banyak membantu kami untuk ke Lake Toba [Parapat] dengan hanya kos yang MURAH.. haha.. bubye akak "tak tahu nama".. =)

Planning hari kedua sepatutnya kami perlu naik Angkut untuk sesi jimat wang ke Terminal Bus Amplas Station.. tapi di sebabkan Angkut tak muncul-muncul dan kami takut lewat sampai .. Kami pun redha dengan keputusan naek Becak lagik skali.. kos Rp30,000.. agak jauh jugak lah nak ke Terminal Bus sebenarnyer.. layan jekk.. naik Becak leh gak tengok suasana pagi di Kota Medan =)

pak polisi mau bekerja.. =)

Sampai di Terminal Bus.. kami pun memilih perkhidmatan bas express.. nama bas pilihan Bus Sentosa.. banyak-banyak bas ke Lake Toba [Parapat] bas ini jek nampak CUN skit.. aku ok jek.. yang penting pungkoq tak kene kematu untuk 6 jam.. kos Rp25,000..

Sepanjang perjalanan nak ke Lake Toba aku takmo lelapkan mata.. ialah Der.. aku takmo lah lepaskan peluang tengok MACAM-MACAM kat luar tu.. siap layan karoke lagu Batak lagik.. hehe..

bye bye awakk!!  =P

Sampai di suatu kawasan rehat di pekan "taktahu" nama.. perut driver bas nak di isi la pulak.. tersadai la bas kami sebentar di tepi jalan.. pastu lak bas kami di datangi penjual-penjual jalanan..  dorang main masuk jek dalam bas.. macam-macam dorang jual cam makanan + minuman + buku + surat khabar.. ada gak orang jual telur.. haha.. terbaek!!..

Tidak disangka-sangkakan bas kami terawal sampai di Lake Toba [Parapat].. sampai lebih kurang 5 jam dan yang BESH nyer driver bas sanggup hantar kami betul-betul kat depan hotel.. mekasih ya pak!!.. untung MUKA kami jambu.. di senangi orang.. hehe.. =P

Kami pun check-in Sas Hotel.. kos Rp170,000 untuk bilik standard + including breakfast.. JUJUR la yerr.. hotel memang CREEPY giler.. dengan pintu bilik ada kesan terkopek.. bilik air lak seyes ANGKER.. aku pun tak pasti pasal aper kami pilih gak hotel ini.. mybe sebab dekat dengan tasik kowt.. senang nak pergi shoot picca sunrise esok pagi kowt.. entahh.. hahaa..  tawakal jek laa.. amin..

Lepas letak jek beg besar.. terus bergegas mau ke Tomok Island.. tanyer kat awek receptionist camner nak pegi sana.. nak pegi kene naik bot.. jadi kene jalan kaki skit jer ke Jetty [alaa.. luper la pulak nama Jetty].. kat Jetty ader 2 jenis bot.. bot "murah" akan direct terus ke Tomok Island.. yang bot "mahal" lak akan pegi jalan-jalan dulu kat tasik pastu baru gerak ke Tomok Island.. jadi tanpa berfikiran was-was.. kami memilih yang MURAH la Der.. kos Rp4000.. tapi di sebabkan kami ini pelancong.. dorang PAW kami dengan charge Rp5000.. sengalss..

seyes Der.. cantik giler LAKE TOBA.. menikmati keindahan ciptaan ALLAH sangat-sangat TERPERSONA.. =)

Sampai di Tomok Island.. kami berjalan kaki jekk pergi perkampungan kaum Batak Toba.. dekat jugak la dengan Jetty.. nak saving punya pasal.. haha.. nasib baik ader sorang Mamat Medan nak join kami.. kenal kat atas bot.. dier la yang bawak kami jalan-jalan kat Tomok Island ini..  =)

Kat sini ader gak Market.. buley la nak beli souvenir dari Tomok Island.. cambiasa la bende yang aku akan cari kat Market adalah Fridge Magnet.. buley la wat kenangan.. =)

Letih sudey.. kami pun pulang semula ke Jetty.. dapat naik bot kos Rp4000 pulak.. maybe sebab kami dah berkawan dengan Mamat Medan tu kowt.. tu yang dorang bagi harga sebenar.. DEMM.. ter-SALAH Jetty la pulak.. terpaksa naik Angkut untuk pulang ke hotel.. kos Rp3000.. huhu..

Malam takder aktiviti sangat nak buat di sini.. lagi pun kawasan sini memang agak SEPI lak.. mungkin sebab bukan musim holiday kowt.. tu yang agak SUNYI jek.. SERAM lak rasernyer.. hehehe..

Untk langkah-langkah keselamatan di dalam bilik.. kami telah selakkan meja ke pintu bilik.. risau la pulak kalu terjadi apa-apa ker.. lagi-lagi pintu yang ada kesan terkopek.. rasernya kalu tendang jek pintu tu mau buley buka.. huhu.. surah yasin lak aku letak kat sebelah bantal.. yelaa aku segan skit dengan MOMOK.. lampu bilik saje takmo tutup.. baru buley kami tidor.. itupun tidor tak nyenyak sangat kowt.. TAKUT punya pasal.. huhu..

Hasil Pemerhatian:
  • Lake Toba sesuai untuk aktivi merelaxkan kepala.. sangat tenang.. menikmati ciptaan Allah..
  • Kebanyakaan kaum Batak Toba adalah penganut Kristian.. jadik agak was-was lah kalu korang nak cari makanan Muslim.. aku awal-awal da bawak roti dari Malaysia.. hehe
weeee~

nota kaki : nex day pergi Berastagi.. teheeee~

awesome..ur pics

eh kejap, tiket flight brape return ?

Mr.Cool said...

tengs br0.. sy baru-baru jek guner DSLR.. xreti sngat.. =)

tiket return RM215 lebih kurang camtew kowt.. hehe =)

oh..

bole thn mahal..

tp ok ler, since naik firelfy kan..suku sakat mas..

firefly* kihkih

Mr.Cool said...

nak wat cmner br0.. plan gi Medan pn bukan sy yg nak gi.. member yg plan. pastu last² member tu xjadik gi lak.. alang² da beli tiket layan jek laa.. hehe =)

br0.. nak join backpacking buley?? hehe =)

kemang~ said...

oh..nak join ? meh larr... 12-19 march 2012, new delhi..

tp tiket dah mhl beb.. rm773 return..aritu rm323 je return..

Mr.Cool said...

wahh.. syiok la br0.. xper² tnggu nex trip.. aper2 hal.. infom ekk.. insyallah.. =)

enj0y ur trip br0 n sem0ga selamat.. =)

kemang~ said...

amin..nak gi guilin, china pulak lepas ni..ekekeke..

Mr.Cool said...

syiok!!.. buley j0in?.. hehe.. aper2 pn kene nng0k cuti ader lagik ke x.. huhu =)

buleh...set

sediakan sweater tebal yek, kite gi time winter..hihi

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.