Thursday, October 20, 2011

h.o.l.i.d.a.y : Medan - Parapat - Berastagi, Indonesia [Day 1]

Horas!!

Bermula perjalanan aku sebagai seorang BACKPACKER.. kunun-kunun macam join AMAZING RACE la pulak.. kami ni wakil dari MALAYSIA.. hehe [berangan kejap].. jadik untuk tugasan pertama buat kami.. kami dikehendaki berada di Subang Airport jam 12 tengah hari.. =)

Flight penerbangan dari Subang Airport jam 1.45pm dan sampai di Polonia Airport Medan jam 2.15pm.. penerbangan mengambil masa hanya sejam lebih jek.. lorhh! dekat jekk.. nak kentut pn tak sempat.. huhuh =P

Sampai jek di Polonia Airport.. kami bergegas terus mencari transport.. PERHATIAN!! kat luorang sumer.. korang bila sampai di Polonia Airport.. luorang perlu mengambil langkah berjaga-jaga.. especially DUIT korang.. sebab kat sana nanti aderlah seorang mamat yang tak pakai uniform tapi pakai nametag.. hati dorang nie sangat MULIA bro.. dorang akan menyediakan pertolongan kepada luorang seperti angkat barang + tolak troli + isi borang emigresan.. jadi sebabkan KEPRIHATIAN dorang luorang kene la BAYAR.. paling koman pun Rp100,000... hahaha.. PADAN MUKER luorang la nanti.. aku? aku mengunakan kebijaksanaa aku XLAYAN mamat-mamat ni pun.. hahahhaa [gelak riak].. neway aku dapat info-info ini pun dari blog.. selamat duit aku... =)

Cambiasa la bro.. kalu naik teksi kat Airport.. konfem-konfem aku kene KETUK.. jadik untuk mendapat perkhidmatan yang lebih MURAH.. kene la berjalan skit ke depan kat Petronas jek.. pastu kami ambek Becak tuk gerak ke Jalan Singamangaraja.. kos Rp25,000 jek.. ok la bro.. jauh kowt.. kami mintak Becak hantar ke Hotel Ibunda

Check in hotel.. ambek standard room 2 single bed include breakfast.. kos Rp200,00.. kira MURAH gak bro.. hotel Muslim.. selesa la gakk.. ok la tew.. =)
anak-anak Medan.. =)

Lepas selesai solat jamak.. tugasan kami seterusnya adalan gi jalan-jalan KOTA MEDAN.. hanya berbekalkan Map yang download kat internet + info-info dari staff hotel.. kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja.. rupa-rupa dekat jek dengan hotel.. destinasi pertama adalah Istana Maimun..
cik munn~ owh cik munnn~..  kami datang nak beraya.. =P

Actually bagi aku istana ini xderla cantik sangat kowt.. cuma aku suka ukiran seni istana nie.. buat aku TERPESONA seketika.. tapi yang besh nyer ader 1 kejadian yang aku xleh luper.. adalah seorang pakcik yang jaga istana ini.. mintak bayaran "ikhlas" untuk masuk ke dalam istana.. kami yang memang "ihklas" hulur la Rp5,000.. pastu pakcik nie cakap xcukup lak.. jadik kami tambah Rp1,000.. dier cakap xcukup gak.. aper lagik.. aku hanggin sesedap mulut aku sound "tadik cakap derma ikhlas, tapi mintak lebih pulak".. terus kami masuk ke dalam istana.. hahaha..

Keluar dari istana cik munn tew kami pn singah ke Masjid Raya.. kat depan masjid ini ramai la pulak peminta sedekah.. xpi nasib baik dorang tak kacau kami.. mungkin dorang tahu kowt kami bukan orang kaya.. hehe.. selamat duit aku lagik.. hajat dihati nak masuk ke dalam Masjid Raya.. tapi aku raser tekak aku dahaga sangat.. kami pn gi minum McD kat Yuki Plaza..

layan aiskrim dulu!! =)

Destinasi seterusnya adalah Merdeka Walk.. cam biasa perkhidmatan Becak digunakan.. kos Rp15,000.. kat sini ader food court + ader  kawasan beriadah.. ramai la jugak orang dok bersenam time petang tu.. aku pn tak lepaskan peluang untuk buat senaman MATA la yer.. rezeki~ =P

Penat jalan-jalan area Merdeka Walk.. kami pn pergi ke Medan Plaza.. naek Becak lagik.. kos Rp15,000.. Medan Plaza nie macam Mall biaser-biaser jek.. kepala aku dok sebok nak cari dvd movie indon "Di Bawah Lidungan Kabah" tapi macam takder lagik pn.. frust~.. nak shooping lak takut larik budget.. yelaa baru 1st day kowt maner buley sibok nak shooping pulak.. jadik kami pun pulang saja ke Hotel.. kali ini takmo naek Becak.. nak naek Angkut pulak.. kos Rp3,000 seorang..

Menu makan malam untuk hari pertama di Medan adalah "Nasi Padang".. Nasi Padang ini akan di saji kan dengan berbelas-belas lauk pauk kat atas meja.. jadi kalu kebulur sangat buley jek nak habiskan semua lauk pauk tew.. xder hal laa.. tapi taktahu la pulak kos nyer baper kan.. hehehe.. aku layan Ayam Penyet + Sambal jekk.. sedapp la pulakk.. kos makan malam tuk 2 orang Rp72,600.. mahal!! mybe sebab restaurant kowt.. layan gerai was-was la pulak kan.. layan jek laa.. =)

Selesai aktiviti membuncitkan perut.. aku temankan member aku pergi Yuki Plaza.. dia nak beli prepaid tuk Blackberry.. prepaid Simpati kos Rp15,000.. boleh access BB untuk 5 hari.. ok la tew.. tapi yang xboley blah panjang giler nombor telifon.. hahaha..

Letih!!.. jiwa da penat.. kami pun pulang semula ke hotel.. nak layan sinetron kat TV.. hehehe.. plan untuk esoknya pegi ke Lake Toba pulak.. =)

Hasil Pemerhatian :
  • duit ribu-ribu mengkonfius giler kan aku.. kene baca betul-betul tulisan duit itu.. takut kang xpasal-pasal kene kencing..
  • lalu lintas kat sini biler time peak hour BISING giler.. memekak jek dorang main HON-HON.. agaknyer memang dorang suker bunyi HON kowt.. sengalss~
  • kat sini kene pkai soket converter sebab plug dorang 2 pin bulat.. boley beli kat depan hotel ibunda.. kedai serbaneka 24jam Rp14,000
  • dorang ini sesuker halkum jek merokok di mana-mana.. public pn dorang rokok.. ishkk.. nak lempang jekk..
  • Angkut nie macam mini bus.. angkut akan angkut orang ramai-ramai sampai macam sardin.. angkut lagik pakk.. angkut lagikk.. kalu nak berenti kene cakap "pinggir pak/bang" bukan tekan loceng yer.. loceng xder.. hehe..

weeee~

nota kaki : nex day pergi Lake Toba... yahuuu~~

kemang~ said...

huyoo gi medan..

aneway slm kenal !

Mr.Cool said...

br0!!.. salam kenal jugak.. =)

kemang~ said...

eh btw , ko pakai nikon / kenen weh? *envy*

Mr.Cool said...

owhh.. sy pkai nikon.. =)